Tu Viện Quảng Đức105 Lynch Rd, Fawkner, Vic 3060. Australia. Tel: 9357 3544. quangduc@quangduc.com* Viện Chủ: HT Tâm Phương, Trụ Trì: TT Nguyên Tạng   

Street Meditation

22/12/201816:46(Xem: 3797)
Street Meditation

street meditation-gia hieu

Street Meditation

Gia Hiếu


Đọc được trên facebook của Ayya Yeshe, Sư cô viết: “….Peaceful sitting Meditation in the midst of The Christmas rush, just to show that another way is possible…”( Ngồi Thiền an tịnh trên đường phố, giữa mùa giáng sinh với nhiều hối hả, vội vàng là một cách để cho biết rằng vẫn có thể làm được…) Tôi thật sự cảm kích cái nhìn của một người tu sĩ, và là một Sư Cô người Úc, tu theo truyền thống Phật Giáo Mật Tông Tây Tạng, được biết Ayya Yeshe đã từng thực hiện những thời tu tập trên đường phố bận rộn tại New-York City và một vài nơi khác trên thế giới.

Thưa, tôi không nghĩ là mình có thể ngồi Thiền một cách an nhiên được giữa trung tâm thành phố Sydney, và giữa mùa giáng sinh thật sự bận rộn như hôm nay,(21.12.2018) tại 2 địa điểm, 1./ là đường hầm của Trạm xe lửa Central, và 2 là tại Pitt Street Mall -Sydney, nơi đây hàng ngàn người tấp nập lại qua, tiếng hòa nhạc với kèn trống vang rền, người người nói cười náo nhiệt, không khí Giáng Sinh tại Sydney thật sự tưng bừng đúng nghĩa của nó…và tôi chỉ việc theo Ayya Yeshe, ngồi xuống, xếp bằng, và nhắm mắt lại …ngồi thiền…

Mỗi thời khoảng 40 phút trôi qua thật nhanh và êm đềm một cách lạ kỳ, Thiên Ân hôm nay có được ngày nghĩ,đã đi cùng để chụp ảnh và làm Video Clip, nhờ vậy, tôi mới có dịp xem và biết được những gì đã diễn ra thật đẹp của thời tu thiền trên đường phố hôm nay. Xin chia sẻ cùng quý vị và các bạn một số hình ảnh và một video clip ngắn để tin rằng Ayya Yeshe nói đúng: “….Peaceful siting Meditation in the midst of The Christmas rust, just to show that another way is possible…” 

Gửi ý kiến của bạn
Tắt
Telex
VNI
Tên của bạn
Email của bạn
06/01/2011(Xem: 3246)
“Mindfulness practice is simple and completely feasible. Just by sitting and doing nothing, we are doing a tremendous amount.” In my last column I discussed why mindfulness is essential to spiritual practice, for no matter what spiritual tradition we follow, we must have a mind that is able to stay in the present moment if our understanding and experience is to deepen. Now I would like to talk about some aspects of the actual mindfulness practice.
05/01/2011(Xem: 3309)
An ancient maxim found in the Dhammapada sums up the practice of the Buddha's teaching in three simple guidelines to training: to abstain from all evil, to cultivate good, and to purify one's mind. These three principles form a graded sequence of steps progressing from the outward and preparatory to the inward and essential . Each step leads naturally into the one that follows it, and the culmination of the three in purification of mind makes it plain that the heart of Buddhist practice is to be found here.
05/01/2011(Xem: 3979)
In general terms, Right Concentration means establishing the mind rightly. On one level, this can apply to all the factors of the path. You have to start out by setting the mind on Right View. In other words, you use your discernment to gather together all the Dhamma you've heard. Then when you set the mind on Right Resolve, that's also a way of establishing it rightly.
05/01/2011(Xem: 3162)
For the beginning meditator I believe it would be helpful to establish an order in the various steps taken in meditation. First, then, it would be wise to establish a place of quiet to which one may retire daily and not be interrupted in his endeavors. Then wash carefully face, hands and feet. Better yet, if time permits, take a cleansing shower and put on loose, comfortable clothes.
27/12/2010(Xem: 3639)
The mental exercise known as meditation is found in all religious systems. Prayer is a form of discursive meditation, and in Hinduism the reciting of slokas and mantras is employed to tranquilize the mind to a state of receptivity. In most of these systems the goal is identified with the particular psychic results that ensue, sometimes very quickly; and the visions that come in the semi-trance state, or the sounds that are heard, are considered to be the end-result of the exercise. This is not the case in the forms of meditation practiced in Buddhism.
26/12/2010(Xem: 3570)
To study the effect of Vipassana on the work environment, we interviewed people who had attended a ten-day Vipassana course. A questionnaire was given to them. Their colleagues were also interviewed to find out their views about the results of Vipassana
25/12/2010(Xem: 3159)
With the growing complexities of business especially industrial business-the use of meditation techniques has become popular during the last few years. However, they have been used mainly as stress relieving techniques for executives subjected to the tensions of achieving targets.
25/12/2010(Xem: 3016)
The opening Passage from the Mahaasatipa.t.thaana Sutta: "This is the only way, monks, for the purification of beings, for the overcoming of sorrow and lamentation, for the disappearance of pain and grief, for reaching the Noble Path, for the realization of Nibbaana, namely, the Four Foundations of Mindfulness.
23/12/2010(Xem: 2839)
In the world today, there is much confusion, ignorance and controversy about psychiatry, meditation and the relationship between the two. Health professionals and mental health professionals are not even clear about the scope of their own field of expertise. Neither do they have a clear understanding of exactly what meditation is. It is little wonder, then, that the common man is puzzled.
11/12/2010(Xem: 2695)
My dear friends, suppose someone is holding a pebble and throws it in the air and the pebble begins to fall down into a river. After the pebble touches the surface of the water, it allows itself to sink slowly into the river. It will reach the bed of the river without any effort. Once the pebble is at the bottom of the river, it continues to rest. It allows the water to pass by.
facebook youtube google-plus linkedin twitter blog
Nguyện đem công đức này, trang nghiêm Phật Tịnh Độ, trên đền bốn ơn nặng, dưới cứu khổ ba đường,
nếu có người thấy nghe, đều phát lòng Bồ Đề, hết một báo thân này, sinh qua cõi Cực Lạc.

May the Merit and virtue,accrued from this work, adorn the Buddhas pureland,
Repay the four great kindnesses above, andrelieve the suffering of those on the three paths below,
may those who see or hear of these efforts generates Bodhi Mind, spend their lives devoted to the Buddha Dharma,
the Land of Ultimate Bliss.

Quang Duc Buddhist Welfare Association of Victoria
Tu Viện Quảng Đức | Quang Duc Monastery
Senior Venerable Thich Tam Phuong | Senior Venerable Thich Nguyen Tang
Address: Quang Duc Monastery, 105 Lynch Road, Fawkner, Vic.3060 Australia
Tel: 61.03.9357 3544 ; Fax: 61.03.9357 3600
Website: http://www.quangduc.com ; http://www.tuvienquangduc.com.au (old)
Xin gửi Xin gửi bài mới và ý kiến đóng góp đến Ban Biên Tập qua địa chỉ:
quangduc@quangduc.com , tvquangduc@bigpond.com
VISITOR
110,220,567